מכון Dog Time – טיפול באמצעות כלבים

טיפול באמצעות כלבים במכון Dog time

פסיכולוג המכון –

ד"ר לארי ג'נסטיל – פסיכולוג מומחה בעל שם עולמי ו-26 שנות ניסיון בעבודה עם ילדים במרכז רפואי שערי צדק. מייסד ההוסטל לשיקום בירושלים ואחד ממייסדי שיטת הטיפול באמצעות כלבים DogTime

ד"ר לארי ג'נסטיל פסיכולוג טיפול באמצעות כלבים
לארי ג'נסטיל

מנהל המכון –

פול אלמקייס – מנכ"ל ומייסד שיטת הטיפול באמצעות כלבים – Dog Time.

מנכ"ל פול
מנכ"ל פול

 

כיצד פותחה שיטת הטיפול באמצעות כלבים?

עמותת כב"א – כלבים בשירות אנשים – נוסדה בשנת 2006 על ידי מר' פול אלמקייס.
בזכות 20 שנות ניסיונו בעבודה עם ילדים ונוער בסיכון ובעלי צרכים מיוחדים, פיתח אלמקייס מודל טיפול בעזרת כלבים הנקרא Dog-Time.

המודל משלב גישות טיפוליות ושיקומיות יחד עם שיטת אילוף ועבודה עם כלבים, שהיא טיפולית במהותה. השיטה מפיקה תוצאות מדידות ומובהקות בתחום שינוים רגשיים והתנהגותיים של המטופלים עצמם, כמו גם של הכלבים, בני זוגם לעבודה, אשר מאולפים במסגרת התהליך להשתתף בתחרויות.
שתי תוצאות אלו מושגות בזכות מערכת יחסים ייחודית שמפתח כל אחד מהילדים ובני הנוער עם בני-זוגם ההולכים על ארבע.

רובם כלבים מעורבים ונטושים, שטופחו במסגרת עמותת כלבים בשירות אנשים.

במהלך עשרת השנים האחרונות, טופלו בעמותת כלבים בשירות אנשים מעל 20,000 ילדים ובני נוער.

כיום – בזכות תכניות של שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות וארגונים ארציים כגון העמותה לקידום נוער, עמ"ן, חברת המתנ"סים וקרן קרב, ילדים, נערים ומבוגרים ב-13 ערים ברחבי ישראל, מדימונה ועד נתניה, משתתפים בפעילויות עמותת כב"א.

העמותה היא חלוצה בתחומה. לקוחותיה מאובחנים ע"י מיטב המטפלים בתחום.

אצלנו תזכו לאבחון פסיכולוגי ובניית תכנית טיפול באמצעות כלבים מותאמת לילדך.

רקע

טיפול בעזרת כלבים הוא טיפול רגשי והתנהגותי שמחולל פלאים ומשפר את איכות חיי המטופל, הכלב ועוד גורמים רבים ונוספים המעורבים בתהליך (כגון, המטפל והמתנדבים).

לא במקרה אימץ האדם חיות מחמד ולאורך ההיסטוריה ווידא שתמיד יהיו בעלי חיים בסביבת מחייתו. מעבר ליכולות השמירה הגבוהות שלהם, יש לכלבים גם השפעה רגשית עלינו. למזלנו, השפעה הזו חיובית מאוד. מעבר לעובדה שכלבים מפתחים תסמיני מונהגות שמתבטאת בעיקר בכל שכלבים מעניקים לנו אהבה ללא תנאי, לתקשורת שנוצרת בין האדם לכלבו יכולות ריפוי לא מבוטלות.

מחקרים מראים שעצם השהות במחיצתו של כלב, משחק או טיול איתו מפחיתה לחץ נפשי, תורמת לפעילות גופנית, מקלה על תסמיני דיכאון וחרדה, מרגיעה ואף מספקת מוטיבציה. בין קבוצות האוכלוסייה שנהנות מ"טיפול בעזרת כלבים" ניתן לציין ילדים על הקשת האוטיסטית, או כאלו המתמודדים עם קשיי התנהגות, קשיי למידה, נוער בסיכון, בעיות רגשיות, קשישים בבתי אבות, מכורים, פוסט-טראומתיים ואנשים בכל סוגי השיקום. למעשה הטיפול בעזרת כלבים יכול ללוות כמעט כל פעילות טיפולית.

מעבר להיבט הטיפולי, טיפול בעזרת כלבים מעניק כלים לחיים ומפתח חוסן נפשי, עוצמה, רגישות, אחריות ומשמעת עצמית. ילד שנותן פקודה לכלב לומד להעריך שיתוף פעולה והיענות, מפנים את הרעיון ומיישם על עצמו. ילד כזה מפתח ביטחון עצמי, אסרטיביות, תחושת מסוגלות והערכה עצמית, ולומד לקבל ולהעניק אהבה ללא תנאי.

כלבים משמשים גם ככלי עזר עבור אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים, מטפלים ומדריכים.

זיגמונד פרויד תאר באחד המכתבים שלו את ההשפעה של הכלב שלו במפגשים הטיפוליים. הוא הבחין שכאשר הכלב היה נוכח, המטופלים הפגינו תסמיני הירגעות ומעבר מהמערכת הסימפטית למערכת הפאראסימפטית, כלומר ממצב של "הילחם או ברח" (חרדה, לחץ, דריכות) למצב של רגיעה ופתיחות. כיום, מטפלים רבים משלבים כלבים במפגשים הטיפוליים שלהם.

טיפול בעזרת כלבים הוא תחום חדש יחסית, שהולך ומתפתח במהירות עצומה. גם התוקף המדעי של התחום הולך ומתחזק ומספר המחקרים בנושא הולך וגדל. הגוף הוותיק והגדול ביותר בישראל שעוסק בטיפול בעזרת כלבים הוא עמותת "כלבים בשירות אנשים"

אולי גם יעניין אתכם: קורס טיפול באמצעות כלבים ואילוף כלבים.

קורס אילוף כלבים
קורס טיפול באמצעות כלבים

 

טיפול בעזרת כלבים בשיטת Dog-Time

במסגרת טיפול בעזרת כלבים נוצרת מערכת יחסים בין המטופל לבעל החיים ונפתחים שערים לריפוי, התפתחות וצמיחה משותפת.

במסגרת הטיפול תהיה עבודה משותפת בה המטופל מאלף את הכלב ומכין אותו לתחרויות שונות. האילוף שמהווה חלק חשוב ביותר לכלב מהווה גם הזדמנות מדהימה למטופל.

אילוף מייצר תקשורת ייחודית בין בעל החיים למאלף שלו. התקשורת הזו מסייעת לכל צד ללמוד לקרוא ולהבין את הצד השני ומפתח מודעות עצמית גבוהה יותר לגבי האופן שבו המטופל מתקשר את עצמו.

 

מטרות – טיפול באמצעות כלבים

מטרות הטיפול באמצעות כלבים:

  • מתן כלים להתמודדות עם קשיים, תסכול ומצבי לחץ (אשר נובעים מקשיי למידה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התנהגות ועוד).
  • פעילות גופנית המותאמת לאנשים בכיסאות גלגלים או בעלי מוגבלויות שונות, המשלבת יכולות מנטליות, אילוף כלבים ותנועה.
  • הגברת שמחת החיים
  • שיפור מוטוריקה עדינה וגסה
  • רכישת ביטחון עצמי ושיפורו
  • רכישת כישורי תקשורת

המאלף הצעיר – תכנית העצמה באמצעות אילוף כלבים ותקשורת מותאמת לכל סוגי האוכלוסיות!

פעילות אג'יליטי בבית הספר ניצני המדע רחובות טיפול באמצעות כלבים
"המאלף הצעיר" – ניצני המדע רחובות
המאלפים הצעירים !

קרא/י עוד – טיפול באמצעות כלבים

מודל הטיפול DogTime מבוסס על הקשר המועיל בין אנשים לכלבים איתם הם עובדים. התכנית מתאימה לכל סוגי האוכלוסיות, כולל ילדים בכול הגילאים, ילדים עם צרכים מיוחדים כחלק משילובם במסגרות נורמטיביות, נוער בסיכון, נוער נורמטיבי, מבוגרים וקשישים.

את הטיפול בעזרת כלבים ניתן להתאים במדויק לאנשים בגילאים ובמצבים שונים. אנחנו עובדים עם נוער בסיכון, נוער במסגרות חינוך מיוחד, ילדים עם לקויות למידה והיפראקטיביות, אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים, קשישים, נפגעי טראומה, ועוד.

הטיפול בעזרת כלבים מוכיח את עצמו בכל פעם מחדש ומספק הנאה צרופה לכל מי שנוטל חלק בתהליך. בישראל צורת טיפול זו אמנם החלה להתקבל רק בשנים האחרונות, אבל בעולם היא שמיושמת כבר עשרות ומאות שנים.

 מודל ה-DogTime נבנה והתחדש עם השנים. אלפי כלבים אשר שוקמו ואולפו על-ידי העמותה מצאו בית חם ואוהב. עשרות אלפי אנשים בכ-20 ערים שונות ברחבי הארץ פגשו את כלבינו ומדריכינו. העמותה היא חלוצה בתחום הכלבנות הטיפולית ופורצת דרך בנושא- בארץ ובעולם.

בורדר קולי מנשק ילדת בית ספר טיפול באמצעות כלבים
טיפול באמצעות כלבים

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על הקשת האוטיסטית

 

טיפול זה הינו יעיל בצורה משמעותית לאוטיסטים מפני שלאוכלוסייה זו קיים  הרצון להמשיך ולהיות במצב של אנטגוניזם כלפי כל התערבות אנושית.לעומת זאת, למטופלים אין התנגדות להתערבות בעולמם מצד הכלב, מה שהופך את הכלב לכלי טיפולי זמין ויעיל.

אחת מצורות העבודה היעילות ביותר בטיפול באוטיזם היא הצפה חושית. בשיטה זו נחשף המטופל לגירויים חזקים בכל החושים עד שרמת הרגישות אליהם יורדת. הטיפול באמצעות הכלבים בנוי על עקרון דומה. הכלב דורש תשומת לב, קופץ, רץ, מתחכך, מלקק – ובכך מעלה את רמת הגירוי. התהליך נעשה בהדרגה ובאיטיות, ע"י כלבים שונים ומשימות שונות,  שבסופו רוכשים המטופלים יכולת התמודדות טובה יותר עם הגירויים הסביבתיים.

הטיפול כולל בתוכו מספר שלבים כשבכל שלב מעלים את רמת הגירויים החיצוניים ואת המטלות שעל המטופלים.

בשלב הראשון, המטופלים שוהים במחיצת הכלבים בצורה מרגיעה ובטוחה, מאוחר יותר הם מטיילים עם הכלב ויוצרים קשר תוך כדי התנועה המקבילה ואחיזת הרצועה. הטיפול מכיל תקשורת פיזית של מגע וליטוף הכלב תוך לימוד חלקי גוף, הצבעה, תהליך של שאלות ותשובות הקשורות בכלב ועוד.

 

אספקט נוסף בטיפול הוא רכישת מיומנויות בסיסיות של תקשורת. כלומר,  כדי לקבל תגובה נכונה מהכלב על המטופל לתת את הפקודה בצורה הנכונה. הכלב יבצע את שנדרש ממנו רק אם מי שעומד מולו ידבר בטון ברור והחלטי ויפעיל שפת גוף של יציבה זקופה בטוחה ורגועה. כך, המטופל מקבל פידבק מידי ומלא סיפוק – הכלב ביצע את הפקודה!

מסגרת הטיפול תהייה שנתית במתכונת של פעם אחת או פעמיים בשבוע.

בהתאם לגיל המטופלים ולאופייה של הקבוצה, נתאים עבורם כלבים מהזן שיתאים להם בכל שלב בהתקדמות.

במסגרת הטיפול השבועי נבחן את התקדמות המטופלים מול הכלבים, ביחד עם המטפלים שמלווים את הקבוצה.

התקדמות המטופלים באופן אישי מול הכלבים, תקבע את אופן התקדמותה של תוכנית העבודה.

מטרתו של הפרויקט עבור אוכלוסיה זו, תהייה ההבנה שהכלב הוא היעיל ביותר, כאמצעי לטיפול ולשיפור חייהם של האוטיסטים ובכך יש לגרום שהטיפול עם כלבים יהווה חלק אינטגראלי מתכנית הלימודים בבתי הספר ובהוסטלים המיוחדים לאוטיסטים.

 טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על בעלי פיגור ותסמונות מיוחדות (טורט,תסמונת X, היפראקטיביות…).

 

אוכלוסייה זו סובלת מקשיים תפקודיים בדרגות שונות בחיי היום יום: קשיים מוטורים, תקשורתיים וחברתיים. רבים מהם נדחים ע"י החברה, מתקשים למצוא עבודה וחווים חוסר אונים ממשי. עבודת האילוף והאימונים בספורט האג'יליטי הכלבי נועדה לשפר את יכולת הביטוי ברמה הבסיסית (מבחינת טון דיבור, יציבה נכונה וכד'), לשפר זמן תגובה, יכולת מוטורית, ובטחון עצמי, ולפתוח אפיק דרכו הם יכולים להשתלב בקהילה מבחינה תעסוקתית וחברתית כאחד.

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על נכים פיזית

אוכלוסיה זו סובלת מקשיים תפקודיים בחיי היום יום בדרגות שונות: קשיים מוטורים פיזיים ולעיתים גם רגשיים וחברתיים. הכלבים יכולים לשמש את האדם הנכה בכמה אופנים שלמעשה יכולים לשנות באופן משמעותי את עולמו.

ברמה הפיזית, אילוף כלבים מחייב את האדם הנכה לנוע ולזוז. זו היא פעילות גופנית שאינה דורשת אמצעים חיצוניים מיוחדים אך משפרת גם את היכולת הפיזית וגם את הביטחון ביכולות התנועתיות שכן קיימות.

 

במסגרת הטיפול נעסוק גם בספורט כלבני (אג'יליטי) המשלב מעבר מכשולים ע"י הכלב, כאשר האדם המוביל אותו מלווה אותו לאורך המסלול במקביל למכשולים. ספורט זה הוא לחלוטין מותאם לכיסאות גלגלים ומבוסס על יצירת תקשורת ואמון בין הכלב לנוהג. אג'יליטי הוא ספורט המתאים לאנשים רבים היות והוא מתרכז ביכולות של הכלב ובתקשורת איתו אך במקביל מחייב אותנו, כנוהגים, לפעילות פיזית רבה.

 

פרט לעזרה פיזית קיימת תרומה ניכרת בפן החברתי:

מבחינה נפשית, כלב לנכה "שובר קרח" ומחסום בין החברה לאדם הנכה.  פעמים רבות אנשים על כסא גלגלים מרגישים לא בנוח עם מצבם מול אנשים בריאים. פעילות המשלבת אנשים רגילים עם נכים המבוססת על הכלבים כמרכז, למעשה מקטינה את אי הנוחות ומעבירה את תשומת הלב (והמבטים) לכיוון הכלב. כך למשל אדם נכה היוצא לטייל עם כלבו יכול להרגיש הרבה יותר נוח כשתשומת הלב מופנית לכיוון הכלב במקום לכסא הגלגלים.

הטיפול בעזרת הכלבים מביא למפגש עם בעל חיים היודע לתת ולהעניק אהבה ויחס ללא גבולות, הצבת תנאים, דעות קדומות או הסתייגות ממגבלות. חיבור זה מאפשר לטפל בפחדים ולחזק את הביטחון שהמטופל לא יידחה או ייעזב  אלא אם ירצה בכך.

תוכנית האילוף תבנה יחד עם החניכים ובהתאם לצורכיהם ורצונותיהם, כשהדגש הוא שהם אלו שמאלפים את הכלבים ויוצרים לעצמם את העזרה לה הם זקוקים.

בסיום הקורס יוכלו החניכים (באישור מנהל/ת הבית/ההוסטל) לאמץ את אחד הכלבים ככלב סיוע שיישאר עמם. אופציה זו היא משמעותית ביותר להמשכיות הלימוד ולשימור היכולות שנלמדו. טיפול בכלב, האכלתו והוצאתו לטיולים מסייעת רבות לטיפול ברחמים עצמיים ודיכאון. הכלב תלוי בבעליו וזקוק ליציאה לטיולים – מה שמחייב יציאה החוצה והתמודדות עם העולם. הכלב תלוי בנו וזקוק לנתינה, לחום ואהבה, מה שמרחיק אותנו מהמחשבות על מצבינו שלנו ומפנה את האנרגיות לכיוונים של עשייה ונתינה.

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על הפרעות קשב, היפראקטיביות וליקויי למידה

כידוע, חלק ניכר מהילדים ובני הנוער הלומדים בבתי ספר, מאופיינים כבעלי לקויות למידה, הפרעות קשב והיפראקטיביות הגורמים להם לתסכול ולחוסר ביטחון. טיפול בעזרת כלבים מאפשר לילד להגיע לרוגע הנובע מהמגע עם הכלב ולמיקוד במשימות הניתנות לו במהלך הטיפול. עצם העבודה עם הכלב על פקודות אילוף ויצירת משמעת לכלב מובילה את הילד  להשגת המטרה המקנה לו את היכולת להתרכז, להצליח במשימה ובעיקר לחוש תחושת ביטחון. תוצאת הטיפול הינה מיידית וניתן להבחין בשינוי החל בילד וכבר לאחר מספר טיפולים הילד מאמץ דרך התנהגות שונה הבאה לידי ביטוי בכישורי תקשורת, שליטה בתגובות אגרסיביות ושיפור הדימוי העצמי במסגרות בהן הוא נמצא.

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על נפגעי טראומה וחולי נפש:

אוכלוסיה זו מאופיינת בתחושת בלבול וחוסר קשר למציאות, לעיתים הם חשים כי אין טעם לחייהם ומכאן נובע חוסר חשק לעשייה ולאיבוד שמחת החיים. העבודה עם הכלבים, מחזירה אותם למציאות הקיימת. הכלב, שכל הזמן מחייב מיקוד בעבודה עוזר להם בהתמודדות של כאן ועכשיו כלומר, אם הם לא יתייחסו אליו וידברו אליו הוא לא יגיב ולהפך, הוא יגיב אם יפנו אליו ואף יעניק חיבה ביחס המתאים. ההכנסה של חיים מבחוץ שלא קשורים למה שעובר ועבר עליהם, מחזירה אותם למציאות ומאלצת אותם להתמודד עם הקורה בה ואף ליהנות ממנה. הקשר שנוצר בין הכלב למטופל יכול להכניס משמעות לחייהם ורצון להמשיך ולחיות בשביל הפגישה עם הכלב, העבודה איתו הדורשת התמדה, ובשליטה העצמית שלהם ובכלב שמולם.

במהלך הקורס המטופלים יעבדו עם הכלב יאלפו אותו ואף יכינו אותו לתחרויות האג'יליטי המתקיימות מדי כמה חודשים כאשר הם הנוהגים שלו. בצורת הטיפול הזו, העתיד יהפוך למשמעותי ומציאותי יותר: יש מולי מטרה שלא קשורה לעברי או למצבי כיום ואני אעמוד בה ואף אצליח.

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על תשושי נפש

תשישות הנפש הוא מצב נפשי קשה המתבטא בחוסר רצון או יכולת לתקשר או להיות מעורב. לעיתים, כשמדובר בשילוב עם מחלת האלצהיימר העניין מתבטא גם בקושי להיות מחובר לזמן ולמקום. במקרים כאלה צורת טיפול נכונה היא המפתח ליכולתם לתקשר ולצאת אל העולם שסביבם. העבודה באווירה רגועה ולא מחייבת מקיימת את אפשרות הבחירה להתקרב בהדרגה. הכלב משמש למטרה זו כמקום חיבור עדין ומכיל. הכלבים מעצם טבעם מקבלים את המטופלים כפי שהם, ללא שיפוט או ביקורת. דרך החיבור הנפשי בין האדם התשוש לכלב ניתן לחזק את יכולתו לעשות ולפעול. תחילה למען הכלב – במתן מים, אוכל או ליטופים ומאוחר יותר כלפי שאר הסביבה. עצם הפעולה מוציאה את האדם (מרצונו האישי) מהמצב של הניתוק והתשישות. הקשר עם הכלב מאפשר גם התמודדות עם רגשות קשים שעולים אצל המטופלים, לעיתים בהקשר לתקופות שונות בעברם. עצם ההוצאה של התחושות משחררת לעיתים קרובות את הצורך לאחוז בעבר ופותחת מקום לקשר עם ההווה.

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על נוער / נפלטים סמויים ממערכת החינוך

 

מדובר בבני נוער בעלי קשיים רגשיים רבים, נושרי מערכת החינוך ובד"כ לא עובדים. זה הוא נוער שגדל לרוב בשכונות מצוקה ובסביבה קשת יום – מה שמוביל אותם ישירות אל תוך מעגל הפשע, האלימות והסמים. רובם לא מגויסים על ידי הצבא ובכך מוצאים את עצמם מחוץ לכל מסגרת.

כיום קיימות מסגרות (כגון: "קידום נוער",  היל"ה, רונ"ן ורשת המתנ"סים) שמאתרות את בני הנוער ומאפשרות להם מסגרת תומכת ועזרה בתחומים שונים כמו לימודים לבחינות הבגרות ועוד. הפרויקט עובד בשיתוף פעולה עם המסגרות הנ"ל.

המטרה בפועל היא לימוד בסיסי של אילוף כלבים והסמכה כעוזרי מטפלים באמצעות כלבים. בסיום הקורס החניכים מקבלים תעודת עוזר מטפל המקנה להם אפשרות עבודה במסגרת הפרויקט מול האוכלוסיות המיוחדות. המטרה שלנו כמטפלים היא לפתח אצל הנערים כלים להתמודדות עם חיי היום יום בצורה נכונה יותר ובריאה יותר: כישורי תקשורת, שליטה בתגובות אגרסיביות ושיפור הדימוי העצמי.

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על נפגעי/ות התעללות מינית וגילוי עריות בילדות :

נפגעי התעללות מינית, סובלים בתחומים ורבדים רבים מאד: התנהגות קורבנית, קשיים בפיתוח מערכות יחסים, נטיות אבדניות, אנורקסיה, בעיות התמכרות (סמים, אלכוהול, סיגריות…), פחד ממגע, נטייה להשתמש במיניות מופרזת כדרך לקבלת חום וחיבה ועוד. רובם לא מודעים כלל למצבם וחלקם אף לא זוכרים את החוויה – מתוך ניסיון להדחיק או עקב חוסר אמון מהמשפחה.

הטיפול מתמקד בהעלאת המודעות בקרב הנפגעים לגבי השלכות הפגיעה. דרך הכלבים, כאמצעי הדומה למראה של התנהגותנו, יוכלו הנפגעים לראות את עצמם, הלכה למעשה, דרך עיניים חיצוניות וכך להבין טוב יותר את הבעיות שלהם. כמו כן בשילוב של עבודה קבוצתית ניתן יהיה לראות שצורת התנהגותם והבעיות מהן הם סובלים, קורות אצל כל אחד ואחת שעברו חוויות מסוג זה ושאלו הן השלכותיה הישירות של הפגיעה שעברו. מכאן צורת ההתנהגות, החשיבה וצורות התגובה שלהם יכולות להשתנות מתוך בחירה שלהם באופן מודע ועצמאי.  תהליך השיקום הוא תהליך קשה ואורכו משתנה מאדם אחד לרעהו. כיוון שחוויה בגיל צעיר יוצרת התניה התנהגותית להמשך חיו הבוגרים של האדם ומעצבת את עולמו, תהליך השיקום מצריך שינוי של כל תפישת העולם הישנה (שבעצם ממשיכה לפגוע בהן עד היום), ובניה מחודשת של צורת חשיבה חדשה ובריאה יותר. זה הוא למעשה חינוך עצמי מחדש כשהכלבים מהווים מראה ובקרה מתמדת על מצבם של המטופלים.

טיפול באמצעות כלבים והשפעתו על לקויי ראייה:

אחד מהמאפיינים של אוכלוסייה זו הוא הקושי להתמצאות במרחב. ההמצאות בקרבת הכלב, המגע בו והשליטה שלהם בו דרך אילופו תביא לחידוד החושים ולפיתוחם במרחב האישי ובסביבה הקרובה בה הם נמצאים. העבודה תעשה ע"י הליכה עם הכלב בשטח בטוח תוך מתן הוראות לכלב לשימוש במתקני אילוף שונים ולאילופו, על המטופל יהיה לשחזר ולזכור את מיקום מתקני האילוף. עקב כך, השימוש בזיכרון יעלה ואיתו גם תחושת הביטחון מההצלחה וההתקדמות שלהם.

כמו כן, רבים מלקויי הראייה אשר זכאים לכלב נחייה נרתעים מהכלב ובכך מפספסים הזדמנות להקלה בחייהם באופן משמעותי.  העבודה הטיפולית עם הכלבים תסייע למטופלים בבניית ביטחון בכלב וההתמודדות עם שהייה במחציתו דבר המהווה בסיס לקבלת כלב נחייה בעתיד ולהעלאת הביטחון העצמי שלהם בחברה.

פרוייקט "חברים לחיים" נוער

 

מטרות הפרוייקט:

-חיזוק הדימוי והבטחון העצמי

-הקטנת אלימותוחיזוק השליטה העצמית

-חיזוק יכולת האמפטיה והבנת הצרכים כלפי הזולת

-התמודדות עם קשיים ומצבי לחץ

-הפנמת שפת התנהגות חדשה

-חיזוק יכולת התמדה ועקביות

-חווית הצלחה

 

למי מתאים הפרויקט:

  • נערים/ות בעלי קשיים רגשיים
  • נוער מנותק/בסיכון
  • נערים/ות "מתלבטים" לקראת גיוס (אפשרות שילוב ביחידות כלבנים)
  • נוער מתנדב – פיתוח מנהיגות ומעורבות קהילתית.

 

 

שלב א: קורס אילוף כלבים

משך הקורס: 3-4 חודשים

במסגרת הקורס יערכו 15-20 מפגשים שיארכו שעתיים כל מפגש. במהלך המפגשים ילמדו הנערים את עקרונות העבודה מול כלבים ואת עקרונות האילוף, תוך לימודם ותרגולם בנושאי שליטה עצמית ותיעול כעסים במסגרת הפרויקט.

פרויקט אילוף הכלבים נועד ב לתת לנערים כלים להתמודד עם קשיים ותסכולים.

במסגרת הפרויקט המשתתפים יוכלו להתמודד עם מצבים הקורים במציאות, אך הפעם הם יחוו אותם בצורה מבוקרת ומכילה, תוך קבלת כלים אמיתיים ואימוץ מודל התנהגותי חדש.

 

ההנחה היא שנער הנדרש להפעיל את הכלב בזמן האילוף ורוצה לאמן אותו לכללים חדשים ומשמעת, בעצם מאמן את עצמו לאותם הדברים בדיוק: אם אני דורש מהכלב להתמיד ולהישאר מרוכז בזמן הפגישה, אני חייב לדרוש זאת גם מעצמי!

כמו כן, במהלך המפגשים באה לידי ביטוי צורת ההתמודדות של הנערים עם תסכולים וקשיים. לדוגמה, כשהנער נותן לכלב לבצע פקודה מסוימת והוא ונתקל בסירוב ע"י הכלב, הוא עומד בפני הבחירה כיצד להגיב לכך: האם אני מרביץ לו, מאיים עליו, מתחנן בפניו, מפתה אותו, או עומד על בקשתי באופן אסרטיבי אך רגוע? כלומר, כאן ניתנת לנער הזדמנות לבחור באופן התגובה שלו וגם לתרגל אותה שוב ושוב. המשוב והמבחן לשאלה האם התנהגותי הייתה נכונה נמדדת לפי תגובת הכלב – האם הוא ביצע את הפקודה.

הכלבים מגיבים שונה לצורות התנהגות שונות: הם לא יתקרבו לבן אדם שמקרין אגרסיביות ותוקפנות , אך גם לא יצייתו לאדם חסר בטחון לחלוטין. כדי להביא את הכלב לביצוע של הפקודות עלינו קודם כל להביא את עצמנו לאיזון מסוים ולהתנהגות נכונה. כל מה שנעשה – נקבל תגובה מידית מהכלב. כך נטמעת צורת ההתנהגות הרצויה ועולה רמת המודעות למעשינו  ואופן ההתנהגות שלנו.

 

 

אג'יליטי – ספורט כלבני תחרותי:

כנדבך עיקרי ומהותי במהלך הקורס, יתמחו בני הנוער המשתתפים בספורט האג'יליטי. ספורט זה הינו מסלול מעבר מכשולים ע"י הכלב בהנחיית ובהכוונת האדם המכונה "נוהג".  ההצלחה בספורט זה תלויה בקשר והאמון שנוצר בין הנוהג לכלב, במקרה שלנו – הנערים והנערות, זריזות פיזית ומחשבתית וכן ביטחון עצמי.
זה הוא ענף ספורט תחרותי, אישי וקבוצתי:

אחת לשלושה חודשים יתחרו בני הנוער במסגרת אליפות האג'יליטי לנוער בישראל.

אחת לשנה ישלחו נציגים, אלופים ישראלים, לתחרויות אג'יליטי לנוער בעולם.

השתתפות בספורט זה מהווה בסיס לבניית ערך עצמי בקרב בני הנוער, בניית כלים להתמודדות עם הצלחות וכישלונות, שאיפה להצלחה ומצוינות והעצמה.

כמו כן, האינטראקציה בין קבוצות הנוער השונות מהווה תשתית חברתית בריאה על בסיס ההיכרות עם עולם הכלבים.

 

בסיום הקורס תוענק לכל משתתף/ת תעודת סיום קורס אילוף כלבים לנוער, מטעם עמותת כב"א – כלבים בשירות אנשים.

תעודה זו מוכרת ע"י היחידות הכלבניות בצה"ל ותזכה את הנערים בעדיפות במסגרות הצבאיות בתחום הכלבנות. בכך תוענק לנער הזכות לשרת את מדינתו תוך תחושת הערכה עצמית והישגיות.

כמו כן כל נער/ה נערה יקבלו חולצת "עוזר מדריך" ויוכלו להשתלב בשלב ב' של הפרויקט.

 

נוער מעלה אדומים 2008

שלב ב: התנדבות

נוער מתנדב – קורס פיתוח מנהיגות ומעורבות קהילתית

 

אפשרות 1: טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים

בשלב זה של הפרויקט יתנדבו הנערים במסגרות שונות, כגון מועדוניות, בתי ספר וגנים של החינוך המיוחד, ויעבדו עם ילדים עם צרכים מיוחדים.

מהפך זה, ממטפל למטופל, בקרב בני הנוער הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בתהליך השינוי וההעצמה. בהיחשפות של הנערים לילדים עם צרכים מיוחדים קיימת התחברות לצד העדין יותר שקיים בהם, הצד שיכול לתת ולתרום.

כמו כן עצם ההגדרה העצמית שלהם בתור חונכים/מטפלים מחייבת אותם לשינוי ולמתן דוגמא מול הילדים.

 

אפשרות 2: סיוע לבעלי חיים

בני הנוער יתנדבו בכלביות הסגר אזוריות ויסייעו לעמותות המספקות מקלט לכלבים וחתולים. ההתנדבות תכלול הוצאת כלבים נטושים לטיולים ועבודה איתם על משמעת ואילוף. בעזרת הכלים שרכשו בשלב הראשון של הפרויקט יוכלו  הנערים לחנך ולאלף כלבים שננטשו ובכך להגדיל באופן משמעותי את סיכוייהם למצוא בית חדש.

לאחר תהליך של שיקום וחינוך הכלבים ניתן יהיה להציעם למסירה.

פרויקט הסיום של התנדבות בכלביות הוא ארגון וניהול יום אימוץ לכלבים שאולפו במהלך הקורס. הארגון כולל פרסום היום, עבודה מול הגורמים השונים, ארגוני הסעה ועוד.

 

אפשרות 3: תנועת נוער והדרכה לילדים

בני הנוער אשר ייבחרו כמצטיינים בתחום האג'יליטי, יוכלו לשמש כמדריכים צעירים (מד"צים) לילדים באזור מגוריהם במסגרת של חוג אג'יליטי לילדים.

פעילות זו תתבסס כפעילות קהילתית למושבים  ובה יוכלו להשתתף ילדי השכונה עם כלביהם. במהלך פעילות זו יתנסו חניכי הקורס בהדרכה לילדים וגם יתרמו להוואי ולפעילות הקהילתית במקום מגוריהם. תהליך זה יהווה בסיס ליצירת תנועת נוער המתמקדת בחיבור בין כלבים וילדים, ומושתת על ערכים של הגנה על החי והצומח, סובלנות וקבלת השונה.

ילד שמתחבר לכלב מתחבר לעולם

השאירו פרטים ונציג מטעם העמותה יחזור אליכם ב24 שעות הקרובות.

השם שלך

טלפון

עיר מגורים

נושא

מייל (לא חובה)

  • 0/5
  • 0 ratings
0 ratingsX
Very bad!BadHmmmOkeGood!
0%0%0%0%0%