מטרות הפרויקט:
חיזוק הביטחון והדימוי העצמי.
הקטנת אלימות וחיזוק השליטה העצמית.
חיזוק יכולת האמפטיה והבנת הצרכים של וכלפי הזולת.
התמודדות עם קשיים ומצבי לחץ.
הפנמת שפת התנהגות חדשה.
חיזוק יכולת התמדה והעקביות.
חווית הצלחה.
שלבי הפרויקט:
קורס אילוף כלבים, 3-4 חודשים
נוער מתנדב בקהילה: התנדבות של בני הנוער כעוזרי מדריכים במסגרת טיפול בעזרת כלבים לילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים בקהילה הקרובה.
למי מתאים הפרויקט:
נערים/ות בעלי קשיים רגשיים
נוער מנותק/בסיכון
נערים/ות "מתלבטים" לקראת גיוס (אפשרות שילוב ביחידות כלבנים)
נוער מתנדב – פיתוח מנהיגות ומעורבות קהילתית.
מועדוני נוער בעיר
שלב א: קורס אילוף כלבים
משך הקורס: 3-4 חודשים
במסגרת הקורס יערכו 15-20 מפגשים שיארכו שעתיים כל מפגש. במהלך המפגשים ילמדו הנערים את עקרונות העבודה מול כלבים ואת עקרונות האילוף, תוך לימודם ותרגולם בנושאי שליטה עצמית ותיעול כעסים במסגרת הפרויקט.
פרויקט אילוף הכלבים נועד ב לתת לנערים כלים להתמודד עם קשיים ותסכולים.
במסגרת הפרויקט המשתתפים יוכלו להתמודד עם מצבים הקורים במציאות, אך הפעם הם יחוו אותם בצורה מבוקרת ומכילה, תוך קבלת כלים אמיתיים ואימוץ מודל התנהגותי חדש.
ההנחה היא שנער הנדרש להפעיל את הכלב בזמן האילוף ורוצה לאמן אותו לכללים חדשים ומשמעת, בעצם מאמן את עצמו לאותם הדברים בדיוק: אם אני דורש מהכלב להתמיד ולהישאר מרוכז בזמן הפגישה, אני חייב לדרוש זאת גם מעצמי!
כמו כן, במהלך המפגשים באה לידי ביטוי צורת ההתמודדות של הנערים עם תסכולים וקשיים. לדוגמה, כשהנער נותן לכלב לבצע פקודה מסוימת והוא ונתקל בסירוב ע"י הכלב, הוא עומד בפני הבחירה כיצד להגיב לכך: האם אני מרביץ לו, מאיים עליו, מתחנן בפניו, מפתה אותו, או עומד על בקשתי באופן אסרטיבי אך רגוע? כלומר, כאן ניתנת לנער הזדמנות לבחור באופן התגובה שלו וגם לתרגל אותה שוב ושוב. המשוב והמבחן לשאלה האם התנהגותי הייתה נכונה נמדדת לפי תגובת הכלב – האם הוא ביצע את הפקודה.
הכלבים מגיבים שונה לצורות התנהגות שונות: הם לא יתקרבו לבן אדם שמקרין אגרסיביות ותוקפנות , אך גם לא יצייתו לאדם חסר בטחון לחלוטין. כדי להביא את הכלב לביצוע של הפקודות עלינו קודם כל להביא את עצמנו לאיזון מסוים ולהתנהגות נכונה. כל מה שנעשה – נקבל תגובה מידית מהכלב. כך נטמעת צורת ההתנהגות הרצויה ועולה רמת המודעות למעשינו ואופן ההתנהגות שלנו.
אג'יליטי – ספורט כלבני תחרותי:
כנדבך עיקרי ומהותי במהלך הקורס, יתמחו בני הנוער המשתתפים בספורט האג'יליטי. ספורט זה הינו מסלול מעבר מכשולים ע"י הכלב בהנחיית ובהכוונת האדם המכונה "נוהג". ההצלחה בספורט זה תלויה בקשר והאמון שנוצר בין הנוהג לכלב, במקרה שלנו – הנערים והנערות, זריזות פיזית ומחשבתית וכן ביטחון עצמי.
זה הוא ענף ספורט תחרותי, אישי וקבוצתי:
אחת לשלושה חודשים יתחרו בני הנוער במסגרת אליפות האג'יליטי לנוער בישראל.
אחת לשנה ישלחו נציגים, אלופים ישראלים, לתחרויות אג'יליטי לנוער בעולם.
השתתפות בספורט זה מהווה בסיס לבניית ערך עצמי בקרב בני הנוער, בניית כלים להתמודדות עם הצלחות וכישלונות, שאיפה להצלחה ומצוינות והעצמה.
כמו כן, האינטראקציה בין קבוצות הנוער השונות מהווה תשתית חברתית בריאה על בסיס ההיכרות עם עולם הכלבים.
בסיום הקורס תוענק לכל משתתף/ת תעודת סיום קורס אילוף כלבים לנוער, מטעם עמותת כב"א – כלבים בשירות אנשים.
תעודה זו מוכרת ע"י היחידות הכלבניות בצה"ל ותזכה את הנערים בעדיפות במסגרות הצבאיות בתחום הכלבנות. בכך תוענק לנער הזכות לשרת את מדינתו תוך תחושת הערכה עצמית והישגיות.
כמו כן כל נער/ה נערה יקבלו חולצת "עוזר מדריך" ויוכלו להשתלב בשלב ב' של הפרויקט.
שלב ב: התנדבות
נוער מתנדב – קורס פיתוח מנהיגות ומעורבות קהילתית
אפשרות 1: טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים
בשלב זה של הפרויקט יתנדבו הנערים במסגרות שונות, כגון מועדוניות, בתי ספר וגנים של החינוך המיוחד, ויעבדו עם ילדים עם צרכים מיוחדים.
מהפך זה, ממטפל למטופל, בקרב בני הנוער הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בתהליך השינוי וההעצמה. בהיחשפות של הנערים לילדים עם צרכים מיוחדים קיימת התחברות לצד העדין יותר שקיים בהם, הצד שיכול לתת ולתרום.
כמו כן עצם ההגדרה העצמית שלהם בתור חונכים/מטפלים מחייבת אותם לשינוי ולמתן דוגמא מול הילדים.
אפשרות 2: סיוע לבעלי חיים
בני הנוער יתנדבו בכלביות הסגר אזוריות ויסייעו לעמותות המספקות מקלט לכלבים וחתולים. ההתנדבות תכלול הוצאת כלבים נטושים לטיולים ועבודה איתם על משמעת ואילוף. בעזרת הכלים שרכשו בשלב הראשון של הפרויקט יוכלו הנערים לחנך ולאלף כלבים שננטשו ובכך להגדיל באופן משמעותי את סיכוייהם למצוא בית חדש.
לאחר תהליך של שיקום וחינוך הכלבים ניתן יהיה להציעם למסירה.
פרויקט הסיום של התנדבות בכלביות הוא ארגון וניהול יום אימוץ לכלבים שאולפו במהלך הקורס. הארגון כולל פרסום היום, עבודה מול הגורמים השונים, ארגוני הסעה ועוד.
אפשרות 3: תנועת נוער והדרכה לילדים
בני הנוער אשר ייבחרו כמצטיינים בתחום האג'יליטי, יוכלו לשמש כמדריכים צעירים (מד"צים) לילדים באזור מגוריהם במסגרת של חוג אג'יליטי לילדים.
פעילות זו תתבסס כפעילות קהילתית למושבים ובה יוכלו להשתתף ילדי השכונה עם כלביהם. במהלך פעילות זו יתנסו חניכי הקורס בהדרכה לילדים וגם יתרמו להוואי ולפעילות הקהילתית במקום מגוריהם. תהליך זה יהווה בסיס ליצירת תנועת נוער המתמקדת בחיבור בין כלבים וילדים, ומושתת על ערכים של הגנה על החי והצומח, סובלנות וקבלת השונה.