מה זה שוצהונד – ספורט או כלי?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

[sociallocker id="2525"]
[highlight bgcolor="#DDFF99" txtcolor="#000"]שוצהונד הוא ספורט כלבים שנועד עבור מגדלים שרוצים לבחון את יכולות העבודה של הכלבים שלהם. המידע שניתן להשיג ממבחן שוצהונד יכול להיות כלי שימושי בבחירת כלבים לרבייה[/highlight]

 

[divide color="#"]

מה החלק הגרוע ביותר בשוצהונד?

[divide color="#"]

פוליטיקה זה החלק הגרוע ביותר בספורט הזה.

לפי דעתי לפחות בארה"ב ארגון השוצהונד הוא ארגון מושחת. הייתי חבר בארגון מ1976 עד 2008 וזה מעציב אותי לטעון את הטענות האלה.

הארגון בארה"ב מאמץ תדמית של "ילד טוב" אבל מעצים בריונים שהפכו את הרמאות לדבר מתקבל.

הייתי ממליץ על סםורט הזירת מונדיו על עפי שוצהונד. זהו ספורט שהוא יחסית חדש בעולם הכלבים וכלבים מתים עליו.

 

 

[divide color="#"]

מה זה שוצהונד?

[divide color="#"]

 

שוצהונד היא מילה גרמנית שמשמעותה "כלב שמירה". היא מתייחסת לספורט כלבים שהפוקוס שלו הוא על פיתוח והערכה של תכונות כלבים שהופכות אותם ליעילות יותר עבור מגדלים ולבני לוויה שמחים יותר עבור בעליהם.

המטרה המקורית של ספורט שוצהונד הייתה לפתח ספורט כלבני אשר יכול להעריך יכולות עבודה של כלב ככה שהמידע הזה יכול להיות בשימוש בתכניות הרבעה כדי לגדל כלבים טובים יותר.

עבודת שוצהונד מתמקדת בשלושה תחומים. רבים מכירים את עבודת המשמעת, החלק השני הוא עבודת הגישוש והשלישי הוא עבודת שמירה אשר דומה בעצם לעבודה משטרתית או שמירה אישית.

בזמן שכלבים מגזעים שונים עושים מבחני שוצהונד, הגזע שהמבחן נבנה במיוחד בשבילו הוא ה-רועה גרמני. שוצהונד מיועד להציג את האינטלגנציה של הכלב והיכולות שלו. כמבחן עבודה, שוצהונד בוחן את היציבות המנטלית של הכלב, התמדה, יציבות, יכולת הרחה, רצון לעבוד, אומץ ויכולת למידה.

הספורט כלבני הזה מציע אפשרות לבעלים כלבים לאמן את הכלב שלהם ולהתחרות עם אחרים עבור הכרה גם ביכולות שלהם כמאלפים וגם ביכולות של הכלב. זה ספורט שנהנים ממנו מגוון רחב של אנשים – אפילו כאלה עם מוגבלויות. לעתים גם משפחות.

 

 

[divide color="#"]

שלושת החלקים במבחן שוצהונד

[divide color="#"]

 

שלב הגישוש – כולל מבחן טמפרמנט או אופי על ידי שופט מתצפת כדי להבטיח את המנטליות של הכלב. כאשר הוא מתקרב לכלב, הכלב צריך להתנהג לא בביישנות ולא באגרסיביות. מסלול הגישוש נבנה קודם לכן. המסלול כולל מספר פניות ומספר עצמים קטנים שהושארו בשטח המסלול. הנוהג עוקב אחרי כלב הקשור ברצועה של 10 מטר אשר מצופה להריח ולגשש ולמצוא את החפצים שהוטמנו, בדרך כלל הזיהוי נעשה על ידי שכיבה על הרצפה כאשר החפץ נמצא בין רגליו הקדמיות. שלב הגישוש נועד לבחון את יכולת האילוף והלמידה של הכלב ויכולת ההרחה שלו, כמו גם היכולות המנטליות והפיזיות.

שלב המשמעת – כולל מספר תרגילי "רגלי", חלקם קרובים במיוחד לקבוצה של אנשים. במהלך הרגלי, יש יריית אקדח שבוחנת את תגובת הכלב לרעשים חזקים. יש גם מספר תרגילי שדה בהם הכלב מבצע "שב", "ארצה" ועמידה בזמן שהנוהג ממשיך ללכת. מתוך התנוחות השונות הללו, הנוהג קורא לכלב. בעזרת משקולות יד, הכלב מתבקש לבצע החזרה של המשקולת על גבי חומה של 2 מטר. הכלב גם מתבקש לרוץ בקו ישר מהנוהג שלו והלאה בפקודה ולשכב במקום בפקודה תוך כדי ריצה. לבסוף, כלב כלב מסוצה להשאר בשכיבה רחוק מהנוהג, למרות הסחות דעת, בקצה השני של שדה מכשולים, בזמן שכלב אחר מבצע את התרגילים הנ"ל. כל תרגילי שלב המשמעת נועדו לבחון את האופי של הכלב, היציבות וחשוב מאוד הרצון שלו להקשיב ולציית.

שלב השמירה – השלב הזה בוחן את האומץ של הכלב, יכולות פיזיות וזריזות. שליטת הנוהג בכלב היא הכרחית. המבחן כולל סריקה וחיפוש של מקומות מחבוא, מציאת אדם מתחבא ושמירה על האדם שמתחבא בזמן שהנוהג מגיע. הכלב מצופה לרדוף אחרי האדם המתחבא כשמתבצע נסיון בריחה ולתפוס אותו על ידי נשיכה בזרוע. האדם המתחבא מוחזר לשופט כאשר הנוהג והכלב הולך מאחורה ולאחר מכן לצד האדם המתחבא. כשהאדם המתחבא תוקף את הנוהג, הכלב מצופה לעצור את התקיפה ולהחזיק חזק בזרוע או בבגד האדם המתחבא ללא היסוס.

מבחן האומץ האחרון מתבצע כאשר אדם המתחבא מתבקש לצאת ממקום מחבוא בקצה השני של השדה והכלב נשלח לתקוף אותו. ממש לפני שהכלב מגיע השופט מסמן לאדם המתחבא להסתובב ולרוץ ישירות לכיוון הכלב ולאיים עליו עם מקל. כל הנשיכות בשלב השמירה מצופות להיות ממוקמות בדיוק רב בשרוול מיוחד שמולבש על היד ולהיות מופסקות בפקודה. המבחן נועד לוודא שכלב הוא לא פחדן אבל גם לא אגרסיבי יתר על המידה.

[divide color="#"]

שוצהונד מסביב לעולם

[divide color="#"]

 

מבחן השוצהונד הראשון ב1901 הדגיש את האופי העבודה הנכון והיכולות של הגזע הרועה הגרמני. במקור, הכלבים האלה היו כלבי רעיה. אבל מהפכת התיעוש  בגרמניה עודדו את המגדלים להשתמש בכלב עבור שמירה וצבא. ארגון המגדלים חשש שזה יוביל להריסת הגזע ויצירת תכונות לא רצויות אז הוא יצר את המבחן.

מאז, מדינות רבות וארגונים רבים אימצו את השוצהונד כספורט וכבוחן ליכולות עבודה.

 

[divide color="#"]

תארים בשוצהונד

[divide color="#"]

 

יש שלושה רמות למבחן שוצהונד. שוצהונד 1 – הכלב צריך להיות לפחות בן 14 חודשים ולעבור מבחן אופי ראשוני. הכלב חייב לעשות רגלי עם ובלי רצועה, להציג את השב בהליכה, הארצה בהליכה ומבחני ה"השאר", כמו גם השליחה קדימה. הוא חייב להחזיר על שטח ישר ומעל מכשול. בגישוש, הוא חייב להיות מסוגל לעקוב אחרי מסלול שהוצב 20 דקות לפני כן. יש גם מבחני שמירה.

שוצהונד 2 – הכלב חייב להיות לפחות בן 16 חודשים וכבר להרוויח תואר שוצהונד 1. לאחר מכן הוא חייב לעבור שוב פעם את המכשולים אבל בקושי גובר. יש גם שלב נוסף שבו הוא חייב לעבור חומה בגובה 2 מטר. ובשלב הגישוש לעקוב אחרי מסלול שהונח 30 דקות קודם.

שוצהונד 3 – שלב ה"מאסטר", הכלב חייב להיות לפחות בן 18 חודשים וחייב להרוויח את את תואר שוצהונד 1 ו2. שוב המבחנים עולים בקושי. יש תוספת של תרגילים. גישוש לאחר 50 דקות.

 

[divide color="#"]

הערך המוסף לגזע

[divide color="#"]

 

כל רועה גרמני שזכה בתארי שוצהונד הציג יכולות עבודה מעולות. הערכות אלה משמשות לדירוג הכלב עם המלצות כמו "מתאים להרבעה" או "מומלץ להרבעה". שוצהונד עוזר לגזע להשאר ברמה גבוהה.

 

[divide color="#"]

מה השופט מחפש בכלב?

[divide color="#"]

 

בכל 3 השכלבים – שוצהונד 1,2,3 – שלושת השלבים: משמעת, גישוש, שמירה שווים כל אחד 100 נקודות סה"כ 300. כלב חייב להשיג מינימום של 70% מהנקודות בגישוש ומשמעת ו80% בשמירה כדי קבל את התואר. בכל מקרה השופט מחפש התלהבות, ריכוז ודיוק.

 

[divide color="#"]

שוצהונד – אילוף בבית

[divide color="#"]

 

מאחר ושוצהונד מציג את היכולות הרצויות ביותר אצל כלב עבודה, כלבים טובים בשוצהונד הם בדרך כלל גם כלבי בית מעולים. הרועה הגרמני – כמו כל כלב עבודה אחר בעל יציבות מנטלית – הוא בעל אמון ובטחון בעצמו, אשר מאפשר לו להיות בשלום עם סביבתו.

מעבר לכך הכלב צריך לאפשר להתקרב אליו, לשכב בשקט על הקרקע, להראות בטחון ורצון לקשר. הוא צריך להיות חסר פחד ועם זאת טוב עם ילדים.

הכלב לא צריך להיות מפוחד או להגיד בעצבנות לרעשים או מראות לא רגילים. כלב שהוא אגרסיבי יתר על המידה בגלל פחדיו מאנשים יכול להיות אגרסיבי בקיצוניות. שוצהונד נועד לזהות כלבים כאלה בשביל להוציא אותם מהרבעה.

 

[divide color="#"]

שוצהונד – עבור עבודת משטרה

[divide color="#"]

 

כלב שמבצע כראוי בשוצהונד יכול לעבוד מדי פעם (לא תמיד) ככלב משטרתי. כלבי משטרה, כמו כלבי שירות אחרים, חייבים להיות בעלי אופי טוב ובסיס טוב של יכולות ואינטלנגציה. עבודת אימון מעטה נוספת יכולה להפוך כלב שוצהונד לכלב משטרתי פעיל.

 

[divide color="#"]

בחירת גור עבור שוצהונד

[divide color="#"]

 

בכל גזע, בית הגידול הוא המפתח לדעת פוטנציאל הכלב. שוצהונד סובב סביב כלבי עבודה או קו דם עבודה – דורות של כלבים שהוכיחו את עצמם. כלבים אלה לא רק הראו יכולות עבודה אלה גם אופי יציב.

ברגע שקבעת שקוי הדם של בית גידול פוטנציאלי הם באיכות גבוהה, אתה צריך לבחון את ההורים, במיוחד האמא, אם זה בכלל אפשרי. הבית יהיה ההשפעה העיקרית על הגור בצעיר במהלך 6 השבועות הראושנים לחייו. אם הבית הוא לחוץ ומפוחד, סביר שזה יעבור לגור.

 

[divide color="#"]

האם כלבים נהנים משוצהונד?

[divide color="#"]

אם מאומנים בצורה הנכונה, כלבים נהנים מהעבודה, כמו כל אחד שהיה בתחרות יכול להעיד. האושר של הכלבים בעבודה עם הבעלים שלהם הוא מוכח.

במשך אלפי שנים, כלבים הסתגלו לעזור לבני אדם ולהנות מהקשר ההדדי. בזמן שכלבים יכולים לנוע מהר, לצוד טרף ולהגן על עדרים והבעלים, בני האדם סיפקו אוכל ומסתור מהטבע, והגנה מטורפים גדולים יותר.

אימון שוצהונד עוזר לפתח את האינסטינקטים הטבעיים של הכלב. כלבים בטוחים בעצמם, שעושים עבודה שהם מאומנים בה, הם כלבים שמחים. זנבות מקשקשים, קולות של התלהבות ומשיכה חזקה ברצועה יראו לצופה מהצד כמה סיפוק מביא שוצהונד לכלבים.

[divide color="#"]

 סרטון מאליפות העולם בשוצהונד

[divide color="#"]

https://youtu.be/ooc-gicf6ZE

[/sociallocker]

עקבו אחרינו

הירשמו לרשימת התפוצה לקבל עדכונים

תרמו לנו!

תרמו לנו עכשיו על מנת לעשות דברים טובים

תעזרו לנו לעזור לכלבים שיעזרו לכם