פילוסופית אילוף כלבים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

[sociallocker id="2525"]

הפילוסופיה שלי ב-אילוף כלבים

[divide color="#"]

התחילה כמסע כשהייתי ילד ב1950 וממשיכה עד עצם היום הזה. אני מתרגש היום כמו שהייתי 45-50 שנה אחורה כשלמדתי משהו חדש על אילוף כלבים.

עבורי המסע התחיל כתחביב והתפתח לתשוקת חיים ועבודה. זה ייגמר ביום שאמות.

אין שום דבר סודי או קסום ב-אילוף כלבים. אילוף כלבים טובים זה הכל הגיון בריא משולב עם בסיס של נסיון והבנה ברורה של הדרך שבה כלבים חושבים ומתקשרים (מבנה להקה). המפתח הוא להשיג את הנסיון הנכון.

בן אדם רק צריך לבזבז כמה שעות באינטרנט בשביל להבין שיש הרבה אנשים שם בחוץ שחסרים את הנסיון או מבססים את הדעות שלהם על אילוף כלבים מנסיון שהושג לא כהלכה.

אילוף כלבים לא בהכרח צריך להתחיל כשאתה קונה גור בן 8 שבועות (למרות שכדאי שכן) או כשהכלב בן ה10 שלך נשך ילד. במציאות זה מתחיל ביום שבו החלטת שאתה רוצה ללמוד על איך כלבים חושבים ואיך הם מתייחסים לעולם בו הם חיים. זה מתחיל כשהחלטת להתייחס לכלב שלך בדרך שגם אתה וגם הוא מכבדים ומבינים. זה מתחיל כשאתה מחליט בראשך שאתה רוצה לפתח מערכת יחסים משמעותית המבוססת על אמון, תקשורת ושליטה.

למרות שהמשפחה שלי הייתה בעלת הרבה כלבים כשהייתי ילד עשיתי את ההחלטה באמת ולהבין כלבים כשהייתי בתיכון. הייתי בן 16 והשנה הייתה 1960. היה לי כלב הצלה שנקרא קינג.

עשינו 2-3 טיולים כל יום ביערות. הוא היה החבר הכי טוב שלי. אילפתי אותו להבין סימני ידיים ופקודות קוליות. בוקר אחר, לפני בית ספר, יצאנו מהיערות וקינג רדף אחרי חתול לתוך הכביש. הוא לא הגיב לקריאות שלי כשצעקתי "אלי". הוא רץ מלפני רכב ספורט מסוג אסטון מרטין ונהרג. עד היום הזה אני עוצם את עיני ומשחזר את האירוע בהילוך איטי.

האירוע היחיד הזה שינה את הדרך בה אני מסתכל על אילוף כלבים. זה גרם לי לקחת צעד אחורה ולהחליט בפעם הבאה ללמוד איך לתקשר עם הכלב שלי בצורה שבה הוא יקשיב לי בכל סיטואציה ולא רק כשמתחשק לו.

כתבתי את המאמר הזה עם המחשבה הזאת בראש. אני מקווה שזה יעזור לבעלי כלבים לפתח גישה חדשה לגבי איך הם מתייחסים ומאלפים את כלבם. אני מקווה שבדרכי הקטנה אני אעשה שינויים קטנים בדרך בפילוסופיה שלכם ב-אילוף כלבים.

 

 

[divide color="#"]

יש 3 קטגוריות של אילוף כלבים

[divide color="#"]

3 קטגוריות שאותם אני מניח על סקאלה אחת.

הקטגוריה הראשונה מצד שמאל היא קבוצת האנשים שמתחננים או משחדים או מפתים את כלבם לעשות משהו על ידי שמציעים לו אוכל או צעצוע או פרס אחר. אל תבינו אותי לא נכון, אני משתמש באוכל וצעצועים באימונים שלי, אבל אני גם משתמש בהסחות דעת ותיקונים. האנשים בקטגוריה הראשונה לא משתמשים באף אחד מאלה.

כל חברות הכלבים הגדולות תומכות בשיטה הלא יעילה הזאת בגלל שהיא פוליטקלי קורקט.

הבעיה עם הקבוצה הזו היא שהכלבים בדרך כלל בוחרים לא לעשות מה שמבקשים מהם בגלל שהם לא חושבים שהפרס הוא בעל ערך גבוהה מספיק עבורם. הכלבים האלה מסיימים ככלבים מציקים, דומיננטים ובדרך כלל לא חברותיים ואפילו אגרסיביים. אלה כלבים שמגיעים לעמותות ומקלטי כלבים בגלל שהיו בלתי ניתנים שליטה ולמעשה הם התנהגו בדיוק כתוצאה מהאילוף הלא אפקטיבי שעברו.

בצד השני שלי הסקאלה, הצד הימני, יש את הקטגוריה השניה של מאלפי כלבים. אלא מאלפים שמאיימים או מכריחים את הכלב שלהם לעשות מה שהם רוצים. אני קורא להם מאלפי אולד סקול – "מה שלא הולך בכח הולך בעוד יותר כח" – אילוף כלבים של פעם.

הם שמים קולר חנק על הכלב ומכריחים אותו לעשות כל דבר. רוב המאלפים המקצועיים ישתמשו בשיטות האלה מאחר ועבורם "זמן שווה כסף" והם יכולים לקבל כלב מאולף הרבה יותר מהר על ידי הפחדה. השורה התחתונה היא שעם מספיק כח כלב יעשה כמעט הכל.

הבעיה עם "מה שלא הולך בכח הולך בעוד יותר כח" היא שהכלבים האלה לעתים רחוקות אוהבים את הנוהגים שלהם. למעשה כלבים רכים יותר מפחדים מהנוהגים שלהם. אלה הכלבים שמכניסים את הזנב בין הרגליים או שוכבים על הרצפה כשמבקשים מהם לעשות משהו. אלה הכלבים שמסתכלים בחרדתיות כשהם ליד הבעלים שלהם. זה בגלל שהם לעולם לא יודעים מתי יפול עליהם הפטיש. זה אילוף כלבים גרוע.

הבעיה עם 2 הקטגוריות האלה של אילוף כלבים אלה היא שהן מביאות תוצאות לא עקביות יחד עם כלבים שלא אוהבים או מכבדים את בעליהם. לעולם לא תשיג עקביות באימונים אם אין לך קשר טוב עם הכלב שלך, אם או הכלב שלך לא מכבד אותך כמנהיג להקה.

הקטגוריה השלישית של אילוף כלבים היא איפה שאני שואף להיות. הקטגוריה השלישית רוצה להיות איפה שהוא באמצע בין 2 הקטגרויות האחרות. היא מאוזנת באמצע אבל תמיד מוכנה לזוז לאחד הצדדים תלוי במה שקורה עם הכלב בכל נקודת זמן ספציפית.

הקבוצה השלישית משתמש בשיטות מוטיבציוניות (אוכל, צעצועים, שבחים) כדי להעביר כלב דרך שלב הלמידה. השיטה המוטיבציונית היעילה ביותר היא  שיטת אילוף כלבים בעזרת מרקר. זה כשהכלב באמת לומד מה המשמעות של הפקודה – לדוגמה הוא באמת לומד את המשמעות של המילה "אלי".

ברגע שהכלב הבין את המשמעות של הפקודה המאלף מוסיף הסחות דעת לתכנית האימונים. דוגמה טובה לזה היא כלב שלמד את הפקודה "ארצה" אבל עכשיו חייב ללמוד ש"ארצה" אומר שהוא נשאר למטה עד שהוא מקבל פקודת "חופשי". זה אומר שהוא נשאר למטה גם אם הנוהג זורק מולו כדור או שנופלת נקניקיה מול הפנים שלו.

אם הכלב לא ממושמע תחת הסחות דעת או לא ממלא אחר פקודות הקטגוריה השלישית של אילוף כלבים מלמדת את הכלב שיהיה השלכות לחוסר משמעת. המפתח כאן הוא שתיקונים לעולם לא ניתנים אלא אם המאלף בטוח ב100% שהכלב מבין לגמרי מה מבקשים ממנו ובכל זאת לא מבצע.

 

 

[divide color="#"]

כלבים הם חיות להקה – הם יכולים לאהוב אותך אבל לא לכבד אותך

[divide color="#"]

בעלי כלבים חדשים מסרבים להבין שכלבים הם חיות להקה. יש להם אותה גנטיקה ואותם דחפים של זאבים להקים ולחיות בסביבת להקה. חברי להקה מחפשים אחר היררכיה בתוך מבנה הלהקה.

כלבי בית רואים במשפחה בה הם חיים כלהקה-משפחה. הם בני האדם לא יקחו את תפקיד מנהיג הלהקה אז הכלב ייכנס לנעליים האלה. ככה כלבים נעשים דומיננטים.

רוב בעיות ההתנהגות מתפתחות כתוצאה ממבנה להקה לקוי בסביבת החיים של הכלב. זה מדוע אני אומר לאנשים שאימוני משמעת הם רק 25% מהפתרון לתקן בעיות התנהגות ו75% מהפתרון נוגע למבנה להקה יציב ומבוסס. בנושא הזה אפשר לקרוא את המאמר לכלב שלי יש בעיות דומיננטיות או אגרסיביות מה אני יכול לעשות?

הכלב שלך יכול לאהוב אותך ולא לכבד אותך. אתה לעולם לא תוכל לגרום לכלב שלך לכבד אותך על ידי אהבה. אנשים שעושים אנתרומורפוזה (מתייחסים לכלבם כמו בן אדם או ילד) מגלים את זה מהר מאוד.

כשמדברים על מערכת יחסים עם כלב, אהבה וכבוד הם 2 מושגים שונים.

כבוד מרוויחים על ידי עבודה קשה, חינוך ונסיון.

כשהכלב שלי מראה חוסר כבוד אני מגביר את הלחץ שאני שם על הכלב. זה אומר שאני עובד איתו קשר יותר ושולט על יותר מהזמן החופשי שלו עד שהוא מראה לי את הכבוד שמנהיג להקה חייב לקבל. מנהיגי להקה שולטים בחיי חברי הלהקה בדרך הוגנת, קשיחה ועקבית – והעיקר – מקובלת ומבורכת על ידי חברי הלהקה.

 

[divide color="#"]

איך לבנות כבוד ומנהיגות – אילוף כלבים

[divide color="#"]

 

כששואלים אותי איך לבנות קשר, להרוויח כבוד ועדיין לשמור על מנהיגות עם הכבוד שלו, התשובה היא שאנחנו חייבים להיות בטוחים שהכלב מבין שאנחנו תמיד נהיה הוגנים איתו. עם זאת שנאמר, יש לו את האחריות למלא אחר הוראות ידועות ואם הוא מסרב הוא יעמוד בהשלכות.

כלבים רואים את החיים במושגים של שחור או לבן. זה אומר שהם רואים את החיים במושגים של "מה טוב בשבילהם" ו"מה רע בשבילהם". הם לא מבינים עברית ורוב הזמן הם לא חושבים בהגיון. הם רק מגיבים לחלקים השחורים והחלקים הלבנים בחייהם.

הרוב הגדול של בעלי כלבים, הייתי אומר 99% מהם, מסרבים להבין שהכח המניע בחיי כלב הוא הרצון לעשות מה שגורם להם להרגיש טוב, או פשוט להתענג. כלבים לעולם לא עושים דברים כדי לגרום "לך" להרגיש טוב, הם עושים דברים שגורמים להם להרגיש טוב. ברגע שאנשים באמת מבינים ומקבלים את העקרון הזה הם דרך להיות מאלפים ומנהיגים טובים יותר.

דרך הנסיון שמושג דרך אימונים אנחנו מראים לכלבים שאנחנו רק מבקשים ממנו לעשות דברים שהוא יודע לעשות. כשהוא עושה משהו נכון אנחנו תמיד נעשה משהו טוב עבורו. באותה צורה, כשהוא עושה משהו לא טוב אנחנו תמיד ניתן לו לדעת שהוא עשה טעות.

לעולם לא נתקן את הכלב שלנו באימוני משמעת על דברים שהוא לא מבין או שהוא לא אומן לעשות. זה תומך בעקרון השחור או לבן. אנחנו לא מתקנים בגלל ש"אנחנו חושבים שהוא יודע יותר טוב". אנחנו רק מתקנים בגלל שאנחנו יודעים, דרך נסיון שהשגנו באימונים, שהוא מבין את הפקודה ומסרב לבצע אותה.

הכלב חייב ללמוד שאנחנו 100% עקביים בדרך בה אנחנו נותנים תיקונים. להיות עקביים כל הזמן זה חלק חשוב מאוד בדרך להיות מנהיג להקה. לדוגמה אנחנו לא יכולים להתעלם מאגרסיביות בבית כשבאים אורחים ואז כשיוצאים לטיול לתקן אגרסיביות.

אילפתי כלבי שמירה וכלבי משטרה כמעט כל חיי הבגורים. התחלתי ללמוד אילוף לשמירה ב1974. הכלב שלי לומד שהזמן היחידי שבה הוא לומד להיות אגרסיבי היא כשאני אומר לו שזה מותר או כשאני מותקף. במהלך האימונים זה נהיה מאוד ברור עבור הכלב. זה שחור או לבן עבורו.

אם אתה לומד התנהגות להקה, או אפילו התנהגות עדר, אתה תראה שסכסוכי מעמד נפתרים בצורות מאוד עדינות או אפילו פסיביות אבל חוסר כבוד מקבל יחס מאוד מהיר ואגרסיבי. אותו דבר צריך לקרות במערכת יחסים עם כלב.

על מנת שתיקון יהיה אפקטיבי הוא צריך לקרות 1.5 שניות לאחר הדבר ולא 5 דקות או שעה אחרי שהכלב השתין על השטיח. כשאני אומר בעל כלבים שאומר "הוא יודע שהוא עשה משהו לא טוב בזמן שלא הייתי פה" אני מנענע את הראש ומרחם על הכלב המסכן בגלל שהבעלים חסר מושג.

אחד החלקים החושבים ביותר ב-אילוף כלבים הוא ללמוד מתן תיקונים ברמה שמייצרת הרמוניה בלהקה – או ללמוד את התיאוריה מאחורי תיקונים ב-אילוף כלבים. זה אומר שהנוהג צריך לדעת מתי פשוט להגיד "לא" זה מספיק כדי לתת לכלב להבין שהוא עשה משהו לא מקובל  – מול ללמוד מתי תיקון ברמה 10 על ידי משיכות רצועה צריך להנתן (לדוגמה שהכלב מראה אגרסיביות כלפי ילד)

אחד הדברים הקשים למאלפי כלבים ללמוד הוא מתי לתת תיקון, איזה סוג תיקון, וכמה קשה הוא צריך להיות. כתבתי מאמר על "התיאוריה של תיקונים באילוף כלבים", אני ממליץ לכל מאלפי כלבים חדשים לקרוא אותו.

מאלפי כלבים חדשים צריכים לזכור שכלב לומד דרך חזרות. זה בדרך כלל לוקח 30 חזרות עד שכלב לומד פקודה חדשה. מאלפים בדרך כלל אשמים בחשיבה שהכלב מבין פקודה שלמעשה הם לא התאמנו ועשו איתו מספיק חזרות כדי שהכלב לגמרי יבין את המשמעות של המצופה ממנו. התוצאה היא מאלפים שמתקנים את הכלב בצורה לא מוצדקת על משהו שהכלב לא הבין לגמרי. כשזה קורא זה שובר את העקרון "שחור או לבן" והורס את הקשר בין הנוהג לכלב.

 

עקבו אחרינו

הירשמו לרשימת התפוצה לקבל עדכונים

תרמו לנו!

תרמו לנו עכשיו על מנת לעשות דברים טובים

תעזרו לנו לעזור לכלבים שיעזרו לכם