קברים יפנים פרה-היסטוריים מוכיחים בצורה הטובה ביותר שכלבים היו שותפי ציד שלנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

לפני שכלבים היו חברים שלנו, הם היו השותפים שלנו לציד, מגששים וצדים כל דבר החל מאיילים לחזירי בר. לפחות זו ההערכה: למדענים יש מעט הוכחות שכלבים עתיקים באמת שיחקו את התפקיד הזה. עכשיו, מחקר חדש של מעל 100 קברי כלבים פרה היסטוריים ביפן טוען שיש לו את ההוכחה החזקה ביותר אי פעם שכלבים אכן עזרו לבני אדם לצוד – ואולי היה להם חלק קריטי בהישרדות המין האנושי בחלקים מסוימים בעולם.

הפרויקט התחיל כאשר סטודנטית בשם אנג'לה פרי, אז באוניברסיטת דורהאם באנגליה, הלכה למסע ציד משלה. היא רצתה לקבל קצת מושג על איך כלבים עזרו לבני אדם קדמוניים לצוד. זה היא עשתה את הטוב ביותר כדי לחקות זאת. ב2011 היא הצטרפה לקבוצה של אנשי עסקים יפניים במסע ציד חזירי בר ביער עבות בהירושימה. "זה היה מפחיד" היא אומרת. "החזירים נשמעו כמו רכבות. הם היו אגרסיביים, היה להם ניבים גדולים. בכל רגע אחד היה יכול לתקוף אותך."

אבל אלה היו הכלבים שעשו את ההבדל הגדול. הציידים הביאו איתם להקה של בערך 5 כלבים מסוג בלאדהאונד וכלבי שיבא אינו – כלב קטן דמוי שועל. " לאחר 10 דקות יכולנו לשמוע את הכלבים נובחים" אומרת פרי. "זה היה יכול לקחת לנו 4 שעות למצוא את החזירים בעצמנו". לאחר שהציידים הגיעו לכלבים, הכלבים הוכיחו את עצמם אפילו יותר בעלי ערך, הם הזהירו כאשר חזירי הבר היו קרובים והגנו על בני האדם.

כלבי ציד בתבליט ברונזה לפני 2500 שנה
כלבי ציד בתבליט ברונזה לפני 2500 שנה

 

 

פרי קיבלה השראה, והתחילה לחקור את הספרות היפנית עבור דיווחים על כלבים עתיקים. היא התרכזה על התרבות ה"יומון", קבוצה של ציידים לקטים אשר חיו בערך 16,000 עד 2500 שנה אחורה בארכיפלג  באיים הצפוניים חיו על ציד לוויתינים ודולפינים, בדרום במזג אוויר טרופי יותר חיו על צדפות ודגים קטנים. ובאמצע היכן שהיערות חיו מציד בעלי חיים.

כלבים, מסבירה פרי, היו בעלי ערך רב בסצנת היער. וזה מה שהיא מצאה גם בספרות המחקרים. אנשי ה"יומון" קברו את הכלבים שלהם היכן שהם בדרך כלל קברו את עצמם. הכלבים היו בתנוחות מוזרות. הם היו מעוגלים בתנוחות ספציפיות, כאילו הם הלכו לישון". חלקם נראה שסבלו מפציעות מהציד – רגליים שבורות ושיניים – והרבה מהעצמות שלהם נרפאו, מה שמציע שבני האדם טיפלו בהם.

פרי חשפה תעודים ל110 קברים, לפני 2500 שנה.

את המשך הסיפור אפשר לקרוא במגזין Science באנגלית.

עקבו אחרינו

הירשמו לרשימת התפוצה לקבל עדכונים

תרמו לנו!

תרמו לנו עכשיו על מנת לעשות דברים טובים

תעזרו לנו לעזור לכלבים שיעזרו לכם