המדע מאחורי הריח של "פרווה רטובה"

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin

אתה ממלא בדיוק את הכמות הנכונה של מים וקובע את הטמפרטורה המושלמת בזמן שאתה מנסה לשכנע את הכלב שלך כמה טוב הוא ירגיש אחרי האמבטיה. השמפו כלבים שאתה משפריץ עליו עושה ריח נעים והחבר בעל 4 רגליים שלך נהנה מחטיפים תוך כדי שאתה משפשף לו את הראש. עולה שאלה, בזמן שאתה מייבש את הכלב – למה הוא לא מריח טוב כמו השמפו שחפפת אותו? לכלבים בהחלט יש ריח מיוחד של פרווה רטובה, ויש מדע שיכול להסביר את זה, אשר מתחיל בדקה שלאחר שהמים נגעו בעור.

לכלבים יש אולי אף יותר טוב מבני אדם, אבל האף שלנו הוא גם דיי מדהים. מולקולות מיקרוסקופיות באוויר נכנסות לאף בזמן שאנחנו שואפים, מוצאים את הדרך שלהם לתאים מיוחדים שנמצאים בתעלות האף. התפקיד של התאים היא לזהות את המבנה הכימיכלי של מולקולת הריח ולשלוח מידע למוח דרך סימנים חשמליים – אשר הופכים לריח מוכר: סטייק על הגריל, ריח של פרח… או ריח של פרווה רטובה.

לכל הכלבים יש מיקרואורגניזמים, כמו חיידקים ובקטריות שחיים על הפרווה שלהם. הם אולי מיקרוסקופיים, אבל הממזרים הקטנים יכולים גם להפרש את הצואה שלהם על הפרווה של הכלב. אי אפשר להריח את זה כשהכלב יבש, אבל תוסיף קצת מים ופתאום אתה חוטף זאפטה של ריח של פרווה רטובה, כאן נכנס המדע. הקשרים הכימיים של הצואה מתפרקים ומוחלפים כשהפרווה נרטבת, וערפל סמיך של מולקלות משתחררות לאוויר. מה שגורם גם לעליית הלחות מסביב לכלב ולהגברה של הריח.

הריח הזה מופץ לאוויר באמבטיה, בגשם ואפילו סתם ביום חם ולח. אוויר חם ולח תופס יותר מולקולות. זה מדוע אתה יכול לקבל "ריח של מרתף" בבית כשהלחות גבוהה. בערפל של מולקולות שמשתחררות מהכלב שלך, התאים האחראיים באף שלך מזהים את הריח הזה של :"פרווה רטובה".

אם הכלב שלך רץ בבית אחרי האמבטיה ומייבש את עצמו על השטיחים, על המיטה, הריח הזה נשאר איפה שהוא ייבש את עצמו. אתה אולי לא תשים לב לזה, אבל אנשים אחרים כן. יש הרבה עזרים לחיסול ריחות רעים שאפשר לקנות בסופר אבל אולי הכי טוב נמצא במטבח. חומץ תפוחים יחד עם אבקת סודה. שניהם "נייטרלים" ומחסלים ריעות רעים וגם ידידותיים לכלבים.

תערבב חלקים שווים השילוב הנ"ל יחד עם מים והכנס לתוך בקבוק שפריצר. אתה יכול לרסס את התערובת בבית כמו שהיית מרסס דאודורנט שקנית בחנות.

בהשוואה לבערך 6 מיליון רצפטורים (תאי הרחה) באף שלנו, לכלבים יש 220 מיליון. בזמן שחלק מוצאים את הריח של פרווה רטובה מזעזע, כלבים כנראה פחות.

עקבו אחרינו

הירשמו לרשימת התפוצה לקבל עדכונים

תרמו לנו!

תרמו לנו עכשיו על מנת לעשות דברים טובים

תעזרו לנו לעזור לכלבים שיעזרו לכם